„Inclusive education: Empowering diversity in learning” – to hasło spotkania w ramach Blended Intensive Programme (BIP), które zorganizowała Panevėžio Kolegija. Uczestniczyło w nim ośmioro naszych studentów filologii.
Podczas pobytu na Litwie (25-29 listopada) uczestniczyli w wykładach i interaktywnych warsztatach poświęconych edukacji włączającej, której zadaniem jest wzmacnianie różnorodności. Odwiedzili miejskie placówki edukacyjno-społeczne. Ukoronowaniem programu była sesja końcowa w Panevezys Art Gallery, na której wszyscy uczestnicy programu zaprezentowali swoje projekty wykonane w ciągu tygodnia. Prace ujawniły kreatywne podejście do tematu i potwierdziły znaczenie międzynarodowej współpracy w kształceniu przyszłych pedagogów.
Oto refleksje niektórych studentów po powrocie ze szkolenia.
Wyjazd z Erasmus na Litwę był moim pierwszym, ale na pewno nie ostatnim. Uczelnia i wykładowcy wywarli na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Zajęcia przygotowywane dla nas były bardzo interesujące i ciekawe. Lecz największe wrażenie wywarły na mnie szkoły znajdujące się w Poniewieżu, to, jak były one wyposażone i wykończone było naprawdę niesamowite. Placówki te są bardzo dobrze zaznajomione z technologią i dostosowane do potrzeb każdego dziecka. Chętnie odwiedziłabym to miasto jeszcze raz, ponieważ bardzo miło spędziłam tam czas. (Anna Pudliszewska, III rok, I st.)
Celem wyjazdu było poznanie nowoczesnych technik wspierających edukację inkluzyjną oraz zdobycie wiedzy o funkcjonowaniu placówek edukacyjnych w Poniewieżu. Program obejmował wykłady teoretyczne, warsztaty oraz wizyty w szkołach i instytucjach społecznych wspierających dzieci z niepełnosprawnościami. Podczas wyjazdu odwiedziliśmy m.in. Panevėžys Education Centre „Šviesa”, Centrum Wizji „Linelis” oraz Centrum Usług Społecznych. Szczególnie wartościowa była wizyta w szkołach podstawowych oraz udział w warsztatach grupowych, umożliwiających wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami. Ważnym elementem była również tematyka wspierania rodziców dzieci z trudnościami edukacyjnymi. (Jakub Zborowski, I rok, II st.)
Uważam, że wyjazd nauczył mnie bardzo przydatnych rzeczy i pozwolił rozwinąć swoje kompetencje komunikacyjne i społeczne oraz spojrzenie na edukację. Nauczyłem się również jak ważne jest wspieranie każdego dziecka z trudnościami, żeby mogło się dobrze czuć w szkole. Co do zakwaterowania, było bardzo dobre. Czas podczas mobilności minął zdecydowanie za szybko. (Patryk Kopyść, III rok, I st.)
Wyjazd był dla mnie okazją do zaznajomienia się z kulturą Litwy oraz Łotwy, zapoznania z inną uczelnią, a także rozwinięcia moich umiejętności nauczycielskich. Najbardziej zainteresował mnie temat nowoczesnych pomocy dydaktycznych użytych podczas wykładów i wycieczek do miejscowych placówek. Zainspirowały mnie one do kreatywnego wykorzystania dostępnych mi materiałów w przyszłej pracy nauczyciela. Mam nadzieję, że w przyszłości uda mi się wybrać na kolejny Erasmus w inne, równie ciekawe miejsce. (Wiktoria Jankowska, I rok, II st.)
Pozostali uczestnicy wyjazdu to Paulina Matuszewska i Mikołaj Rusin (III rok, I st.) oraz Kacper Bednarek i Maria Kaczorowska (I rok, II st.)
Odwiedź nas:
Facebook
YouTube
Instagram
Tik-Tok