fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony
images/Informatyka_pliki/baner-maly-na-strone-ans.png

Prof. nadzw. dr hab. Mirosław Pawlak, Rektor PWSZ w Koninie, promował we wtorek (30 października) swoją książkę Error correction in the foreign language classroom. Reconsidering the issues, która podejmuje temat korekty błędów językowych w wypowiedziach ustnych i pisemnych, popełnianych przez uczących się języka obcego.
Na spotkanie autorskie, które odbyło się w uczelnianej Bibliotece, zaproszenie przyjęli nauczyciele i młodzież konińskich liceów oraz wykładowcy i studenci filologii. – To nie była prosta książka do napisania, dlatego że poprawianie błędów językowych, to tak naprawdę złożona problematyka – mówił autor, który zaraz na wstępie przyznał, że publikacja powstała z miłości do tego, co robi. – Napisałem ją również dlatego, że jest to książka, która – mam nadzieję – pozwoli mi uzyskać wkrótce tytuł naukowy profesora – dodał Rektor Pawlak.
 
Autor stwierdził, że korekta błędów językowych, to kontrowersyjny temat ponieważ poprawianie  błędów, zwłaszcza w wypowiedziach ustnych, często demotywuje uczących się języka.  Tradycyjne podejście do poprawiania błędów, czyli korygowanie wszystkich zaistniałych nieprawidłowości i/lub odstępstw od poprawnej formy czy struktury, ewaluowało i dziś zdecydowanie większy nacisk stawia się na kompetencję  komunikacyjną.
Uczący, ale i nauczający języków zdają sobie sprawę, że ważna jest zarówno forma (jak?), jak i treść przekazu (co?).
 
Specjaliści z dziedziny nauczania języków obcych są zgodni, że poprawianie jest konieczne; zadają sobie jednak pytanie: jak i kiedy to robić? Między innymi na te pytania stara się odpowiedzieć książka. – Poprawianie błędów musi być po coś. Bardzo ważne jest, żeby korekta językowa była połączona z realizacją pewnych celów dydaktycznych, które sobie wyznaczymy – tłumaczył autor. Książka zawiera omówienie teorii i hipotez uzasadniających dokonywanie korekty oraz wyników badań empirycznych nad jej skutecznością. Jest skierowana zarówno do specjalistów nauczania języków obcych, jak i studentów studiów magisterskich i doktoranckich oraz nauczycieli-praktyków.
 
Profesor Mirosław Pawlak jest filologiem angielskim. Od lat prowadzi badania w zakresie dydaktyki języków obcych; w kręgu zainteresowań Profesora Pawlaka znajdują się: teoria i badania nad akwizycją języka obcego, nauczanie zorientowane na formę, autonomia ucznia, strategie uczenia się, strategie komunikacyjne, różnice indywidualne między uczniami oraz nauczanie wymowy.
 
 
 
Ewa Kapyszewska
Wydawnictwo PWSZ w Koninie

5741_dsc07974
5742_dsc07977
5743_dsc07978
5744_dsc07982
5745_dsc07983
5746_dsc07985
5747_dsc07988
5748_dsc07990
5749_dsc07991
5750_dsc07994
5751_dsc07995
5752_dsc07996
5753_dsc07999
5754_dsc08001
5755_dsc08005
5756_dsc08014
5757_dsc08015
5758_dsc08019
5759_dsc08022