![]() |
![]() |
![]() |
SPOTKANIA Z KULTURĄ ANGLOSASKĄ
Dnia 27 marca 2013 w Instytucie Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie odbyła się konferencja Spotkania z Kulturą Anglosaską pod hasłem: „Northern American Literature and Culture; The South, The West The Myth”. Konferencja była adresowana do studentów filologii angielskiej i innych kierunków. Miała ona na celu zapoznanie studentów z wybranymi aspektami kultury i literatury krajów anglojęzycznych.
Konferencja rozpoczęła się o godzinie 10.00 przemówieniem pani dyrektor Instytutu Neofilologii dr Anny Stolarczyk-Gębiak. Po krótkim wprowadzeniu rozpoczęły się wykłady studentów filologii angielskiej - pani Natalii Dolańskiej pod tytułem „Native American myths- a short introduction”, pani Joanny Kordyl na temat „ The North and the South of the USA: The disctinctiveness of the South” i pani Agnieszki Jadrych zatytułowany „The works of Edgar Allan Poe as an inspiration to American popular culture”. Prezentacje te były owocem indywidualnych zainteresowań studentek, jak i przedmiotem badań związanych z ich projektami dyplomowymi. Wystąpili również wykładowcy Instytutu Neofilologii; pani dr Ewa Urbaniak-Rybicka, która wygłosiła referat pod tytułem: „The myth of the North in Canada” i pan dr Bartosz Wolski, który zaznajomił publiczność z mitami dotyczącymi Abrahama Lincolna w wystąpieniu pod tytułem „Abraham Lincoln; the Man and the Myth”. Sesja trwała do godziny 12.30.
O godzinie 13.00 odbyła się projekcja przejmującego i odkrywczego filmu dokumentalnego zatytułowanego „Slavery by Another Name”, który przedstawiał życie Afro-Amerykanów na Południu Stanów Zjednoczonych po zakończeniu Wojny Secesyjnej w roku 1865. Film obalał mit, że wojna ta zakończyła niewolnictwo w Stanach Zjednoczonych, a Abraham Lincoln był oswobodzicielem czarnych Amerykanów. Nawet kiedy niewolnictwo zostało formalnie zniesione, powstawały bowiem rozmaite akty prawne, które wykorzystywały darmową siłę roboczą Afro-Amerykanów z Południa zgodnie z prawem. Film zawierał autentyczne historie byłych niewolników i składał się także z wywiadów z historykami i etnografami, którzy komentowali przedstawiane w filmie zdarzenia. W filmie postawiono śmiałą tezę, że mocarstwo amerykańskie zostało zbudowane w dużej mierze na krzywdzie jego teoretycznie równoprawnych obywateli - Afro-Amerykanów.
Przygotowała Ewa Urbaniak-Rybicka
Odwiedź nas:
Facebook
YouTube
Instagram
Tik-Tok