fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony
images/Informatyka_pliki/baner-maly-na-strone-ans.png

– Pasja i optymizm stanowią jedne z najistotniejszych elementów edukacji – mówią Julia Nawrocka i Klaudia Kmita, studentki III roku pedagogiki, uczestniczki Ogólnopolskiej Konferencji Studenckiej „Pasja i optymizm w edukacji”.

W konferencji, która odbyła się 21 marca, wzięli udział studenci reprezentujący studenckie koła naukowe naszej uczelni: „Wizja”, „Pegaz”, SKN Młodych Pedagogów oraz Studenckie Koło Pracy Socjalnej z Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu. Wśród prelegentów znaleźli się również studenci z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Poznaniu i Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu (UAM w Poznaniu). Swoją wiedzą i doświadczeniem w ramach prezentacji konferencyjnych dzieliło się także grono prelegentów-praktyków.

I tak, Katarzyna Chowańska, prezes Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, przedstawiła wyznaczniki skutecznej i owocnej pracy własnej. Według niej serce i pasja stanowią fundamenty dobrego działania, które nadają sens życiu oraz pozwalają zarażać nimi innych. Cecylia Mirela Nawrot, prezes Polskiego Centrum Optymizmu, przekazała dużą dawkę optymizmu niezbędnego do zwiększania sprawstwa i osiągania dobrostanu. Ewa Ruszkowska, konsultantka z Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego w Sieradzu, pokazała sposoby zamiany standardów na pasje, aby uczynić aktywność zawodową przyjemnością i nie stracić zdrowia w życiu zawodowym. Agnieszka Lipska, nauczycielka Szkoły Podstawowej w Kunach, zaprezentowała ciekawe sposoby przekuwania swoich pasji na autorytet, jakim może być nauczyciel dla uczniów we współczesnych czasach. Z kolei dr Ewelina Wesołek (ANS w Koninie) dokonała interpretacji literatury zagadnienia, pokazując na jej tle przykłady własnej pracy, które mogą stanowić źródło inspiracji dla innych.

– Ich dyskursy stanowiły pewnego rodzaju świadectwa zaangażowania i pasji w podejmowaną działalność oraz promowania aktywności prospołecznej propagującej pedagogikę współbycia i solidarności – wyjaśnia dr Marianna Styczyńska, wykładowczyni na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych ANS w Koninie oraz opiekunka „Młodych Pedagogów”. I dodaje: – W dobie kryzysu wartości, autorytetów, braku wzorów, szerzącej się niechęci do działań prospołecznych, bezinteresowności, braku motywacji, a nawet bezsensu, radością napawa fakt tak dużego zainteresowania podejmowaną na konferencji problematyką.

Świadczyć o tym może nie tylko liczne grono pedagogów – 23 osoby, ale i uczestników biorących w niej udział – około 96 osób. – Można zauważyć, że istnieje potrzeba pokazywania dobrych przykładów sprzyjających modelowaniu wartościowych postaw i zachowań – uważa dr Marianna Styczyńska.

– Pasja i optymizm dają nauczycielowi możliwość bycia osobą, która kształtuje młodego człowieka i ma wpływ na jego przyszłość. Nauczyciel jest o wiele skuteczniejszy, potrafi być inspiratorem i przewodnikiem ukierunkowującym dziecko na rozwój osobisty i poszukiwanie swojej drogi. Zagadnienie pasji i optymizmu jest bardzo ważne w odniesieniu do całego życia, które będąc pozbawione tych dwóch elementów, staje się bez kolorytu – podkreślają Julia Nawrocka i Klaudia Kmita. Zdaniem studentek, odnalezienie pasji, powołania, inspiracji nadaje sens życiu i jest źródłem radości. Aby praca była owocna, skuteczna musi wypływać z serca i zainteresowań. – Tylko wtedy można zmieniać narzucone standardy, wykazać się kreatywnością i dążyć do realizacji marzeń – mówią studentki.

Zdjęcie: Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego w Sieradzu

Ogólnopolska Konferencjai Studencka Pasja i optymizm w edukacjijpg