fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony

– Nie ma już dźwięków wykluczonych z muzyki. Każdy słyszalny dźwięk stał się muzyczny – uważa dr Tomasz Misiak z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Jego wykład otworzył seminarium naukowe „Perypetie dźwięku w kulturze i edukacji”, które 21 marca przygotowało Studenckie Koło Naukowe „Wizja” i Biblioteka PWSZ w Koninie.
 
To muzyczne tematycznie seminarium miało ukazać i ukazało jak twórcza wyobraźnia i ciągła potrzeba poszukiwań pozwalają przekraczać i poszerzać granice percepcji dźwięków, które uznajemy za muzykę. – Sztuka jest wrażliwa na tropienie granic i ich zacieranie. Kiedyś dźwięki muzyczne od niemuzycznych oddzielały sztywne granice – wyjaśnił filozof. Podlegały im dźwięki słyszalne i niesłyszalne. Dzięki postępowi technicznemu i rozwojowi technologii cyfrowych, zasoby dźwięków możliwych do wykorzystania w muzyce stały się nieograniczone. Jako przykład uczestnicy słuchali fragmentu projektu muzycznego Christiny Kubisch „Elektryczne spacery.
Dr Adam Nowaczyk,  także z UA w Poznaniu, skupił się na znaczeniu i potencjalności ciszy i pustki w doświadczaniu muzyki i malarstwa. – Pustka i pauza są afirmacją przestrzeni i można je wypełniać. Są istotnym elementem kształtowania formy, niezbędnym do spełniania się idei obrazu i utworu muzycznego – tłumaczył.

Z innej, bo edukacyjnej perspektywy, mówił na ten temat dr Paweł Trzos (PWSZ w Koninie i UKW w Bydgoszczy). Skoncentrował się przy tym na wczesnej edukacji dziecka. Powołał się na tezę E.E. Gordona głoszącego, że dźwięk jako taki nie jest jeszcze muzyką. Staje się nią dopiero dzięki audiacji, kiedy analogicznie jak w języku, przełożony zostanie w umyśle na określone znaczenie. – To ważny kontekst działań w nauczaniu i uczeniu się muzyki – skonstatował Paweł Trzos.

Mimo tradycyjnego wyższego wykształcenie muzycznego w Akademii Muzycznej w Krakowie, Paulina Owczarek, propagatorka muzyki swobodnie improwizowanej, przeciwstawiła się ograniczającemu, wg niej, podejściu do traktowania i uprawiania muzyki. Podkreślała, że należy się wyzwolić z gorsetu konwencji, który narzuca dotychczasowy zapis nutowy. – Należy dążyć do emancypacji środków do wyrażania muzyki w każdy możliwy sposób. Improwizacja to stała część życia, to adaptacja do rzeczywistości i tego samego chcę w muzyce – zaznaczyła.

Bartłomiej Krawiec, członek SKN „Wizja” wziął pod lupę Juliana Treasure’ra, propagatora „projektowania dla uszu”, który zachęca, by przestrzenie publiczne (restauracje, galerie) planowano nie tylko z myślą o oczach, ale też uszach.
Po nim o doświadczaniu muzyki w edukacji dziecka mówiły Dorota Gołdyn, Marta Konopacka, Joanna Walczak i Justyna Winkiel, studentki II roku pedagogiki, członkinie SKN „Wizja”.
– Każda tożsamość muzyczna, także moja, kształtuje się pod wpływem kontaktów z innymi  muzykami i ludźmi wyrażającymi się przez muzykę – podsumował pierwszą część seminarium Marcin Olejniczak, opiekun SKN „Wizja” i autor projektów intermedialnych, w tym muzycznych.

Seminarium o muzyce byłoby niepełne, gdyby zabrakło samej muzyki. Ponieważ temat dotyczył przekraczania granic, taka „przekraczająca” była także muzyka podczas koncertu w oświetlonej jedynie świecami „Galerii pod Biblioteką”. O uszy słuchaczy wygodnie usadowionych w fotelach lub na materacach, zadbał zespół Monopium (Marcin Olejniczak, Michał Majcher), z którym improwizowała na saksofonie Paulina Owczarek. Na zakończenie masaż dla uszu i duszy wykonał na misach, gongach i dzwonkach Andrzej Białas, muzyk i muzyczne terapeuta.
aria

16427_dsc08021
16428_dsc08023
16429_dsc08025
16430_dsc08026
16431_dsc08027
16432_dsc08028
16433_dsc08029
16434_dsc08030
16435_dsc08032
16436_dsc08033
16441_dscf0662
16442_dscf0669
16443_dscf0672
16444_dscf0683
16445_dscf0687
16446_dscf0690
16447_dscf0703
16448_dscf0707
16386_dsc07958
16387_dsc07959
16388_dsc07963
16389_dsc07964
16390_dsc07965
16391_dsc07966
16392_dsc07967
16393_dsc07969
16394_dsc07970
16395_dsc07971
16396_dsc07973
16397_dsc07974
16398_dsc07976
16399_dsc07977
16400_dsc07978
16401_dsc07979
16402_dsc07980
16403_dsc07981
16404_dsc07984
16405_dsc07985
16406_dsc07986
16407_dsc07988
16408_dsc07993
16409_dsc07994
16410_dsc07998
16411_dsc08000
16412_dsc08001
16413_dsc08002
16414_dsc08004
16415_dsc08006
16416_dsc08007
16417_dsc08008


 
Autorem zdjęć 1-8 jest Maciej Sypniewski