Specyfikę pracy w międzykulturowej klasie poznali studenci III roku pedagogiki, którzy wzięli udział w dwudniowych Warsztatach Edukacji Międzykulturowej „Między Innymi”, które przeprowadzili 27 i 28 stycznia trenerzy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE).
Studentów podzielono na dwie grupy. Każda z nich uczestniczyła w dwóch modułach trwających po 8 godzin. Moduł podstawowy służył dookreślaniu podstawowych pojęć, w więc stanowił bazę dla dalszych warsztatów. Moduł komplementarny poszerzał wiedzę i umiejętności przyszłych nauczycieli, które dotyczą wspierania rozwoju kompetencji międzykulturowych dzieci i młodzieży.
Ze studentami pracowało czworo trenerów FRSE: Marta Brzezińska-Hubert, Eliza Zadłużna, Agnieszka Szczepanik oraz Michael Kimmig. – Wspólnie analizowali zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi, ale także specyfikę pracy w międzykulturowej klasie – wyjaśnia Małgorzata Chybicka, wykładowca w Katedrze Pedagogiki i Pracy Socjalnej i koordynator tego przedsięwzięcia. – Mieli też możliwość rozwijania umiejętności koniecznych do pracy – między innymi – z dziećmi migrantów oraz dziećmi polskimi powracającymi z migracji. Mamy nadzieję, że dzięki warsztatom będą przygotowani na typowe trudności pojawiające się w międzykulturowej klasie i wykorzystają w przyszłości poznane strategie zapobiegania im czy radzenia sobie z nimi. Dzięki warsztatom powinni nie tylko sami być przygotowani, ale również umieć przygotowywać swoich uczniów na sytuacje wynikające z różnic kulturowych lub błędnego odczytywania komunikatów charakterystycznych dla danej kultury – uważa koordynator.
Studentów podzielono na dwie grupy. Każda z nich uczestniczyła w dwóch modułach trwających po 8 godzin. Moduł podstawowy służył dookreślaniu podstawowych pojęć, w więc stanowił bazę dla dalszych warsztatów. Moduł komplementarny poszerzał wiedzę i umiejętności przyszłych nauczycieli, które dotyczą wspierania rozwoju kompetencji międzykulturowych dzieci i młodzieży.
Ze studentami pracowało czworo trenerów FRSE: Marta Brzezińska-Hubert, Eliza Zadłużna, Agnieszka Szczepanik oraz Michael Kimmig. – Wspólnie analizowali zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi, ale także specyfikę pracy w międzykulturowej klasie – wyjaśnia Małgorzata Chybicka, wykładowca w Katedrze Pedagogiki i Pracy Socjalnej i koordynator tego przedsięwzięcia. – Mieli też możliwość rozwijania umiejętności koniecznych do pracy – między innymi – z dziećmi migrantów oraz dziećmi polskimi powracającymi z migracji. Mamy nadzieję, że dzięki warsztatom będą przygotowani na typowe trudności pojawiające się w międzykulturowej klasie i wykorzystają w przyszłości poznane strategie zapobiegania im czy radzenia sobie z nimi. Dzięki warsztatom powinni nie tylko sami być przygotowani, ale również umieć przygotowywać swoich uczniów na sytuacje wynikające z różnic kulturowych lub błędnego odczytywania komunikatów charakterystycznych dla danej kultury – uważa koordynator.
Studenci podkreślali nie tylko atrakcyjność prowadzonych zajęć, bogactwo nowych doświadczeń związanych z trudną problematyką, ale także bogaty warsztat metodyczny, który przyda im się w pracy z dziećmi. Docenili zastosowane przez trenerów aktywne metody pracy, ich otwartość i życzliwość wysoką frekwencją i serdecznymi podziękowaniami.
Warto nadmienić, że warsztaty dla studentów były nieodpłatne.
Warto nadmienić, że warsztaty dla studentów były nieodpłatne.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest fundacją Skarbu Państwa. FRSE zarządzała i zarządza kilkunastoma edukacyjnymi programami europejskimi. W latach 2007-2013 koordynowała w Polsce programy „Młodzież w działaniu” oraz „Uczenie się przez całe życie” (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i Grundtvig). Obecnie pełni funkcję Narodowej Agencji Programu Erasmus+ na lata 2014-2020.
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników