Hamownia inercyjna stanowiąca nowe wyposażenie laboratorium diagnostyki samochodowej pozwala na kompleksowe badanie zespołu napędowego motocykla. Jej zakup sfinansowano z ministerialnego grantu „Inicjatywa wsparcia dążenia do doskonałości”.
– Dzięki temu urządzeniu, możemy na zajęciach przeprowadzić badania stacjonarne, co umożliwia sprawdzenie parametrów nie zawsze możliwych do zweryfikowania podczas zwykłej jazdy w terenie – tłumaczy dr inż. Kamil Łodygowski, prowadzący w tym laboratorium zajęcia ze studentami mechaniki i budowy maszyn (MBiM).
Na stojący na hamowni motocykl spalinowy wsiada Kamil Ligocki z IV roku MiBM, odpala silnik, który chwilę później osiąga ponad 9 tys. obrotów na minutę – to maksimum dla tego modelu. W pomieszczeniu panuje dość natężony hałas, ale przy takich badaniach inaczej się nie da. – Gdybym był na drodze, jechałbym na szóstym biegu z prędkością około 120 kilometrów na godzinę – wyjaśnia. W czasie, gdy Kamil „rozpędza” motor, ekran z wynikami pomiaru obserwuje Adrian Obrzut, kolega z roku. – Moje zadanie polega na obsłudze programu hamowni i analizie wyników, by dowiedzieć się, ile koni mechanicznych ma ten pojazd, jaki jest maksymalny moment obrotowy, który odpowiedzialny jest za elastyczność silnika, i jakie są straty mocy w układzie napędowym – wymienia.
Dr Łodygowski dodaje, że diagnostyka na hamowni obejmuje i inne badania, m.in. sprawności układu dolotowego, stanu sprzęgła oraz jego poślizgu, wydajności układu chłodzącego, a także analizę spalin i ocenę niepowtarzalności parametrów pracy napędu w stanach nieustalonych.
W laboratorium stoi także motocykl elektryczny. Przyszli inżynierowie będą badać na hamowni również i jego parametry. – Dzięki obserwacji krzywych mocy i momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej dwóch różnych napędów, elektrycznego i spalinowego, studenci będą mogli sami wskazać ich zalety i wady odnośnie stosowania w pojazdach samochodowych – podkreśla wykładowca.
Wiedza i umiejętności studentów MiBM (specjalność eksploatacja pojazdów i elektromobilność), zdobyte m.in. podczas zajęć w laboratorium diagnostyki samochodowej, dają absolwentom tego kierunku podstawę – po zaliczeniu stażu w stacji kontroli pojazdów lub warsztacie samochodowym i zdaniu egzaminu zewnętrznego – do ubiegania się o uprawnienia diagnosty pojazdów mechanicznych.
aria
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników