fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony
images/Informatyka_pliki/baner-maly-na-strone-ans.png

Hamownia inercyjna stanowiąca nowe wyposażenie laboratorium diagnostyki samochodowej pozwala na kompleksowe badanie zespołu napędowego motocykla. Jej zakup sfinansowano z ministerialnego grantu „Inicjatywa wsparcia dążenia do doskonałości”.

– Dzięki temu urządzeniu, możemy na zajęciach przeprowadzić badania stacjonarne, co umożliwia sprawdzenie parametrów nie zawsze możliwych do zweryfikowania podczas zwykłej jazdy w terenie – tłumaczy dr inż. Kamil Łodygowski, prowadzący w tym laboratorium zajęcia ze studentami mechaniki i budowy maszyn (MBiM).

Na stojący na hamowni motocykl spalinowy wsiada Kamil Ligocki z IV roku MiBM, odpala silnik, który chwilę później osiąga ponad 9 tys. obrotów na minutę – to maksimum dla tego modelu. W pomieszczeniu panuje dość natężony hałas, ale przy takich badaniach inaczej się nie da. – Gdybym był na drodze, jechałbym na szóstym biegu z prędkością około 120 kilometrów na godzinę – wyjaśnia. W czasie, gdy Kamil „rozpędza” motor, ekran z wynikami pomiaru obserwuje Adrian Obrzut, kolega z roku. – Moje zadanie polega na obsłudze programu hamowni i analizie wyników, by dowiedzieć się, ile koni mechanicznych ma ten pojazd, jaki jest maksymalny moment obrotowy, który odpowiedzialny jest za elastyczność silnika, i jakie są straty mocy w układzie napędowym – wymienia.

Dr Łodygowski dodaje, że diagnostyka na hamowni obejmuje i inne badania, m.in. sprawności układu  dolotowego, stanu sprzęgła oraz jego poślizgu, wydajności układu chłodzącego, a także analizę spalin i ocenę niepowtarzalności parametrów pracy napędu w stanach nieustalonych.

W laboratorium stoi także motocykl elektryczny. Przyszli inżynierowie będą badać na hamowni również i jego parametry. – Dzięki obserwacji krzywych mocy i momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej dwóch różnych napędów, elektrycznego i spalinowego, studenci będą mogli sami wskazać ich zalety i wady odnośnie stosowania w pojazdach samochodowych – podkreśla wykładowca. 

Wiedza i umiejętności studentów MiBM (specjalność eksploatacja pojazdów i elektromobilność), zdobyte m.in. podczas zajęć w laboratorium diagnostyki samochodowej, dają absolwentom tego kierunku podstawę – po zaliczeniu stażu w stacji kontroli pojazdów lub warsztacie samochodowym i zdaniu egzaminu zewnętrznego – do ubiegania się o uprawnienia diagnosty pojazdów mechanicznych.

aria

znaki strona www

motor w pracowni
studenci na zajęciach z hamownią
hamownia PWSZ w Koninie
hamownia - zajęcia dla studnetów
monitor w pracowni hamownia
studenci na zajęciach z hamownia motorową