Prezentacja kierunku PEDAGOGIKA
Forma studiów
- stacjonarne
- niestacjonarne
Poziom studiów - I stopnia
Uzyskany tytuł po ukończeniu studiów - licencjat
Czas trwania - 3 lata
Opłata za studia
- bezpłatne studia stacjonarne
- opłata semestralna za studia niestacjonarne: 2500 zł
Wysokość opłaty rekrutacyjnej - 85 zł
Cel studiów
Cel studiów pierwszego stopnia (profil praktyczny) na kierunku „pedagogika” w odniesieniu do kwalifikacji przyszłych absolwentów obejmuje:
- uzyskanie pogłębionej wiedzy dotyczącej wybranych zjawisk i teorii pedagogicznych oraz zależności między nimi, a także złożonych uwarunkowań i aksjologicznego kontekstu prowadzonej działalności pedagogicznej;
- nabycie umiejętności związanych z diagnozowaniem zjawisk zachodzących w wybranych wycinkach rzeczywistości pedagogicznej;
- nabycie umiejętności oceniania i wyjaśniania zjawisk stanowiących przedmiot zainteresowania pedagogiki;
- nabycie umiejętności rozpoznawania wpływu procesów społecznych na wychowanie i socjalizację;
- uzyskanie umiejętności przedstawiania uregulowań prawnych dotyczących działań instytucji oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych, doradczych, itp.;
- nabycie umiejętności posługiwania się aktami prawnymi związanymi z podejmowaną aktywnością pedagogiczną;
- uzyskanie wiedzy dotyczącej znajomości zasad tworzenia i realizowania strategii związanych z działalnością pedagogiczną;
- nabycie umiejętności oceniania roli państwa, samorządu i innych instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych/doradczych;
- nabycie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i interpretacji ekspertyz, raportów oświatowych, danych statystycznych i innych wyników badań obejmujących kwestie stanowiące przedmiot zainteresowania pedagogiki;
- nabycie umiejętności planowania badań pedagogicznych, przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych;
- nabycie umiejętności planowania, monitorowania i oceniania programów w obszarze pedagogiki;
- uzyskanie umiejętności proponowania podjęcia właściwych działań w zakresie: opieki, wychowania, kształcenia, profilaktyki, poradnictwa, itp.;
- nabycie umiejętności identyfikowania barier w optymalizacji rozwiązań pedagogicznych;
- zdobycie umiejętności językowych w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla studiów na kierunku pedagogika, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- uzyskanie umiejętności przygotowywania i prezentowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku;
- uzyskanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy oraz podejmowania niezależnych działań zmierzających do rozwijania zdolności kierowania własnym rozwojem kariery zawodowej;
- uzyskanie umiejętności i świadomości tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia;
- uzyskanie umiejętności i świadomości zasad i wagi podejmowania inicjatyw, a także krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy;
- uzyskanie umiejętności i świadomości przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią;
- reprezentowanie postaw ukierunkowanych na stosowanie zasad etycznych i uregulowań prawnych związanych z wykonywanym zawodem;
- przygotowanie do kontynuacji edukacji na studiach drugiego stopnia, w szczególności w zakresie nauk społecznych.
Specjalności
doradztwo zawodowe i personalne - oprócz gruntowej wiedzy pedagogicznej posiada niezbędne umiejętności profesjonalnego wsparcia w zakresie planowania i projektowania ścieżek karier różnych odbiorców indywidualnych i grupowych; w toku kształcenia w ramach specjalności poznaje kwestie dotyczące funkcjonowania współczesnego rynku pracy w szerokich aspektach: socjologicznym, psychologicznym, prawnym oraz ekonomicznym; nabywa umiejętności związane z diagnozowaniem predyspozycji/kompetencji zawodowych, poznaje i potrafi stosować metody, formy i narzędzia doradcze. Jest w pełni przygotowany do odpowiedzialnego udzielania wsparcia w obszarze poradnictwa zawodowego i personalnego. Potrafi współpracować z różnymi podmiotami zajmującymi się doradztwem, poradnictwem zawodowym, rekrutacją, oceną i selekcją pracowników. Absolwent tej specjalności uzyskuje profesjonalne przygotowanie do pracy: w instytucjach doradztwa i pośrednictwa pracy, w instytucjach zajmujących się szkoleniami i polityką personalną, w instytucjach pozarządowych, jako szkolny doradca zawodowy (po uzyskaniu uprawnień do pracy na stanowisku nauczyciela),jako doradca personalny, jako doradca zawodowy, jako specjalista w biurach karier i działach personalnych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów magisterskich oraz podyplomowych
pedagogika opiekuńczo-wychowawcza - oprócz gruntowej wiedzy pedagogicznej posiada wiedzę i umiejętności, dzięki którym potrafi organizować i realizować różnorakie działania związane z opieką i wychowaniem nakierowanymi na pracę z: dziećmi, młodzieżą, rodziną, grupami, dorosłymi wymagającymi opieki. Absolwent trafnie rozpoznaje (diagnozuje) potrzeby jednostek i grup objętych opieką i wychowaniem (z uwzględnieniem specyfiki środowisk wychowania naturalnego i intencjonalnego). W toku kształcenia w ramach specjalności nabywa umiejętności związane z metodyką pracy opiekuńczo-wychowawczej (w różnych kontekstach: indywidualnym, grupowym, instytucjonalnym, itd.). Potrafi budować sieci wsparcia dla podmiotów objętych działalnością opiekuńczo-wychowawczą. Absolwent tej specjalności uzyskuje profesjonalne przygotowanie do pracy: w placówkach zajmujących się opieką i wychowaniem, w świetlicach środowiskowych, w placówkach interwencyjnych, w instytucjach pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży, w placówkach profilaktyczno-wychowawczych, jako wychowawca w systemie pomocy społecznej, jako pedagog szkolny (po uzyskaniu uprawnień do pracy na stanowisku nauczyciela), jako opiekun małego dziecka, jako opiekun osoby starszej. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów magisterskich oraz podyplomowych.
Perspektywy zatrudnienia
- Świetlice: szkolne, środowiskowe, wychowawcze
- Bursy, internaty, schroniska młodzieżowe, szkolne schroniska młodzieżowe,
- Ogniska wychowawcze,
- Kluby dziecięce, żłobki,
- Domy dziecka, pogotowia rodzinne, pogotowia opiekuńcze,
- Instytucje wychowania pozaszkolnego, organizacje działające na rzecz dzieci i młodzieży, np. stowarzyszenia, fundacje,
- Instytucje oświatowe zajmujące się doradztwem edukacyjno-zawodowym,
- Biura karier, agencje zatrudnienia, pośrednictwo pracy, działy personalne,
- Instytucje zajmujące się doradztwem zawodowym i szkoleniami,
- Poradnie psychologiczno – pedagogiczne (pedagog).
Kryteria naboru na kierunek pedagogika
Przedmiot zdawany na maturze:
Język obcy (1 spośród: angielski, niemiecki, francuski, rosyjski itp.)
Język polski
Przedmiot wybrany o największej liczbie punktów (1 spośród: matematyka biologia, geografia, historia, WOS itp.)
Chcąc dokonać rejestracji na studia, kliknij w poniższy obrazek
Odwiedź nas:
Facebook
YouTube
Instagram
Tik-Tok